Ta strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Jesteś OK!

SZTUKA UWAŻNEGO ŻYCIA

czyli po polsku bycie tu i teraz a po amerykańsku slow life i mindfulness. 

 

wypalenie zawodowe, coaching wroclaw, jak efektywnie pracowacZacznijmy od początku:

w epoce w której nieustannie dążymy do realizacji często chaotycznie wyznaczonych celów, kiedy mamy coraz mniej czasu, bo ciągle jesteśmy w pogoni za czymś. Zapominamy często o byciu TU i TERAZ, o tym by robić prawdziwe przerwy od codziennych obowiązków, obojętnie czy pracujesz na etacie, w domu, czy prowadzisz własny biznes.

 

(foto: źródło)

 

 

FAKTY DOTYCZĄCE PRZERW 

  1. Nasza koncentracja jest jak mięsień, musimy pozwalać jej odpocząć, aby mogła sprawnie funkcjonować i być bardziej kreatywna. Wiedzą o tym korporacje które na podstawie przeprowadzonych badań na funkcjonującym mózgu człowieka, zauważyli, że człowiek, który robi prawdziwe przerwy od pracy, jest o wiele bardziej wydajny i generuje lepsze rozwiązania. Dlatego w zakładach pracy coraz częściej stosuje się zakaz spędzania przerwy na posiłek przy komputerze. Wyznacza się pokoje do spędzania przerw, np. pokoje relaksacyjne czy pokoje gier. Niestety najczęściej te rozwiązania widzimy w dużych korporacjach zatrudniających głównie informatyków.
  2. Już w latach 90. Francesco Cirillo, włoski przedsiębiorca wymyślił system sztywnie przypisanych przerw od pracy, które nazwał „pomodoro”. W których zmierzył, że pracownicy są najbardziej efektywni skupiając się na swojej pracy przez 25 minut i robiąc 5 minutowe przerwy, w których skupiają się tylko na przerwie, bez myślenia o pracy.
  3. Z kolei twórcy aplikacji DeskTime badając swoich użytkowników w ilości 5.5 miliona zapisów logowań dziennie określili, że najbardziej wydajni jesteśmy pracując 52 minuty i robiąc 17 minutowe przerwy, dla dobrego samopoczucia i naładowania energii.
  4. Pracując z różnymi klientami jako life i biznes coach, a także psychoterapeuta widzę i wiem, jak:
    - brak odpoczynku od pracy, trosk, stresu itp.
    - brak celebracji sukcesów, danie sobie chwili na zatrzymanie się i uczucie dumy/zadowolenia z osiągnięć, 
    doprowadzają nas do złego samopoczucia, chronicznego zmęczenia, znudzenia a nawet  stanów lękowych i wypalenia zawodowego. Pomimo, iż temat wypalenia zawodowego może wydać się odległy to on często zaczyna się tak samo - od małych objawów przemęczenia i braku zdrowego relaksu.

 

SLOW LIFE

slow life, mindfulness, coaching wroclaw, biznes coaching wroclawWbrew pozorom nie chodzi tu o powolne życie ale o uważność na to co robimy w danej chwili.

Slow life to wyższa jakość życia, dzięki harmonii, czyli połączeniu pracy, rozwoju osobistego, dbaniem o zdrowie i kontakty międzyludzkie. To wewnętrzna zgoda i refleksyjne korzystanie z przeznaczonego czasu dla siebie, w zgodzie z własnymi potrzebami. To delektowanie się ulubionym deserem, zamiast jedzenia w pośpiechu, z kłębiącymi się myślami, że trzeba umyć samochód, wykonać pracę dla szefa, posprzątać… . Takie zmartwienia pozostawiamy na ‘pomyślę o tym po przerwie, teraz skupię się na naładowaniu baterii, na odpoczynku’

(foto: źródło)

CIEKAWOSTKA: korzeni slow life można doszukiwać się we Włoszech. Południowcy to narodowości, w których spożywanie posiłków jest zazwyczaj czymś więcej niż zaspokajaniem głodu. Kiedy robią sobie przerwę od pracy, lub kończą pracę często wychodzą na świeże powietrze, spotykają się ze znajomymi lub rodziną i wspólnie spożywają posiłek. Potrafią podczas tej przerwy nie rozmawiać i nie myśleć o pracy i zwyczajnie celebrować czas wolny. Jedzą, piją i cieszą się czasem wolnym.

 

MINDFULNESS

jak przeciwdzialac wypaleniu zawodowym, zapobieganie wypaleniu, coaching wroclaw Czyli trening uważności, polegający na codziennym zauważaniu swoich emocji i myśli. Z badań Mindfulness Based Stress Reduction, wynika, że bycie uważnym na to co robimy i czujemy w danej chwili redukuje poziom stresu, pomaga w walce z depresją i wypaleniem zawodowym. Technika ta umożliwia także głębszy kontakt z samym sobą, ze swoim ciałem, uczuciami i potrzebami, pogłębia samoświadomość, uczy nazywać własne uczucia i komunikować je.

Mindfulness jest połączeniem wschodnich technik medytacyjnych z zachodnim stylem życia. Każdy z nas może na co dzień stosować „zachodnią” technikę medytacji, czyli skupić się na robieniu jednej czynności, bez myślenia o innych sprawach.

(foto: źródło)

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ: np. podczas jedzenia posiłku np. deseru, wyobraź sobie, że jesz ten posiłek pierwszy raz, poczuj jego zapach, smak (słodki, kwaśny…), strukturę, zastanów się czy jest to miłe doznanie... delektuj się chwilą. To samo ćwiczenie możesz wykonywać każdego dnia rano i wieczorem np. myjąc zęby i koncentrować się na doznaniach. Po prostu skup się na jednej czynności. W dzisiejszym świecie bycia multitasking, i coraz większych trudnościach ze skupieniem się powinniśmy chcieć ćwiczyć zdolność koncentrowania myśli, po to by nasz mózg mógł odpocząć od tej pogoni za wszystkim. I jak widzisz nie trzeba robić tego tylko dzięki wielogodzinnej medytacji, choć to też działa :-). 

 

PODSUMOWUJĄC

Czas pracy powinien być poświęcony wykonywaniu obowiązków, a przerwy w 100% przeznaczone sobie, bez wykonywania czy nawet zastanawiania się nad czynnościami jakie wykonujesz w pracy. Życie w zgodzie z taką zasadą to również świetne zarządzaniem czasem i sobą.

Każdy z nas chcąc utrzymać dobre samopoczucie i efektywność naszych działań powinien CHCIEĆ dla samego siebie, robić prawdziwe przerwy, w których uwolni się od trosk, znajdzie spokój i odzyska energię. 

Wykorzystanie powyżej opisanych technik (robienia przerw, skupianie się na jednej czynności, docenianie się) mogą nas doprowadzić do umiejętności koncentracji się na jednej rzeczy, dzięki czemu pozwolimy odpocząć tym strukturom mózgu które są odpowiedzialne za stres, organizacje, wysiłek i inne. Ale i także bardziej komunikować się z własnymi potrzebami, uczuciami.

Jedna z moich sympatycznych klientek podsumowała ten temat krótko: "zanim się zaharujesz na śmierć to sobie pożyj" :-)

 

Anna Drabek coach ICFAnna Drabek, międzynarodowy COACH ACC w ICF GLOBAL

od 2006r. zajmuje się branżą szkoleniową, w trakcie swojej kariery realizowała liczne projekty rozwojowe i szkoleniowe, m.in. współpraca w zakresie szkoleń zamkniętych z: Fortis Bank S.A., EFL S.A., Surfland S.A., MoneyWay.pl, LEGO, NESTEA, współpracuje również z uczelniami wyższymi jako wykładowca Coachingu.

Przeprowadziła setki sesji. Posiada Międzynarodowe uprawnienia do wykonywania zawodu Coacha, a oprócz tego ukończyła studia podyplomowe z Coachingu. Psychoterapeutka w trakcie szkolenia. Autorka wielu programów rozwojowych, obecnie pracuje nad książką: "Ja tzn. Kto?”.

 Wierzę, że każdy ma wiele zasobów, by zmieniać to, co niesatysfakcjonujące. Rozumiem też jakie tkwią w nas mechanizmy obronne, i jak ciężko je  przezwyciężyć, lub wykorzystać na naszą korzyść.” Anna Drabek 

 

 harmonia zycia, coaching wroclaw,