Ta strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Jesteś OK!

 

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI COACHINGOWYMI

 

zarządzanie projektami , mam pomysł brak motywacji , zarządzanie projektami coachingowymi , koordynator projektu Aby powstał jakiś projekt zazwyczaj ktoś musi go wymyślić. Wygląda to tak: osoba X zauważa jakiś problem, po czym zastanawia się, jak może polepszyć sytuację, aż w końcu chce ją zmienić ze stanu niesatysfakcjonującego na satysfakcjonujący. I wtedy klaruje się proaktywny CEL. Czyli od nie chcę sytuacji „XYZ”, do chcę sytuacji „A”!

 

Zgodnie ze stwierdzeniem:

 Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my” Henry Ford 1923r.

najczęściej wtedy, szukamy osoby która może  nam w tym pomóc. Kto to może być? Otóż zależy od problemu, jeżeli chcemy wybudować dom, poszukamy firmy budowlanej, jeżeli potrzebujemy  specjalistycznego oprogramowania, poszukamy kogoś z branży IT. A jeżeli mamy problem z umiejętnościami miękkimi, poszukamy coacha, który się zajmie naszym rozwojem osobistym.

Z definicji Zarządzania Projektami opisana powyżej faza, nazywa się INICJACJĄ.

A jak to wygląda dalej?

Więc jak już mamy nazwany nasz „PROJEKT”, dla mniejszego chaosu i szybszej realizacji powinniśmy:

  1. Określić jakie, pożądane, potrzeby zaspakaja nasz projekt, i wtedy dokładnie sprecyzować  CEL, tak aby po zakończeniu prac okazało, się, że naprawdę tego potrzebowaliśmy i czuli satysfakcję, zamiast rozczarowania, że tak naprawdę wolelibyśmy coś innego. Profesjonalni coachowie wiedzą jak to zrobić, mają co do tego specjalne ćwiczenia, nazywane narzędziami coacha.
  2. Projekt powinien być określony w czasie. Czyli mieć swój początek i koniec.

Jak długo trwa projekt coachingowy?

Czas trwania projektu coachingowego nie powinien przekraczać 10 sesji, każda po ok. 1,5h w odstępach od 1 do 3 tygodni (według uśrednionych standardów etycznych Coacha np. ICC, ICF, IC czy wg programów nauczania zatwierdzonych przez MNi SW).

Coaching z założenia jest szybkim i dającym długotrwałe efekty procesem. Profesjonalny coaching prowadzony jest w taki sposób, by klient po 10 spotkaniach mógł działać samodzielnie, korzystając z efektów przebytych sesji.

Zazwyczaj wygląda to tak:

proces coachingowy, coach klient, etapy coachingu, etapy procesu coachingowego, coach wroclaw, coach

A używając innego obrazu tak:

Trzymając się tematu kolejne fazy z zarządzania projektami  to PLANOWANIE i REALIZACJA:

Czyli jak dojść z punktu A do punktu B?

Kiedy kończy się planowanie a rozpoczyna realizacja?

Niech inspiracją dla Was będzie reklama pewnej firmy outsourcing’owej: 

 

Oczywiście nie byłabym sobą gdybym nie powiedziała to zależy J. Nie ma jednego zawsze sprawdzającego się sposobu. Coach podchodzi do klientów bardzo indywidualnie, jest elastyczny, dopasowany do jednostki, a każdy z nas jest inny, jest to proces „na żywym organizmie”. W coachingu często jest tak jak w powyższej reklamie (metaforycznie). Dlatego też nie każdy może być coachem, bo tu potrzebna jest nie tylko wiedza, ale i wiele umiejętności i predyspozycji, takich jak elastyczność, uważność, szybkość działania, empatia, szacunek, rozumienie innych potrzeb, dyskrecja … .

Skoro już wiemy jaką mniej więcej role ma coach, to jaką rolę mają inne osoby uczestniczące w projekcie? Sprawdźmy to. Za jednym zamachem przerobimy, z grubsza,  coaching korporacyjny i indywidualny. Gotowi?

coaching korporacyjny, coaching indywidualny, rola w projekcie, role w projekcie.

 1. ROLA SPONSORA

Rola sponsora, rola sponsora coachnig, rola szefa coaching

 2. ROLA KLIENTA

Rola Klienta, rola klienta coaching.

 3. ROLA COACHA

funkcja coacha, funkcje coaching, rola coacha,

CO DALEJ?
Kolejnymi fazami zarządzania projektem są kontrola i zakończenie. W naszym przypadku kontrola oznacza dbałość o jakość, mierzenie postępu projektu, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, czyli wtedy gdy u klienta pojawia się opór przed zmianą, negatywnie działające na klienta przekonania i/lub inne. Z punktu widzenia coacha warto być uważnym (czujnym) i warto przełamywać schematy, wyciągać klienta ze „strefy komfortu” (środowisko, które bardzo dobrze zna, w którym potrafi się poruszać, i nie chce go opuszczać, upraszczając metaforycznie: wolą zostać w tym samym fotelu w którym zazwyczaj oglądają telewizję, siedzieć na tym samym krześle przy stole jadalnym, czują swego rodzaju dyskomfort przed zmianą itp.). 

Więc co dalej kiedy już przełamaliśmy różne bariery, które pojawiły się w drodze do celu, kiedy klient czuje się bardziej świadomy, kiedy wykonał kawał dobrej roboty nad swoją inteligencją emocjonalną, poprawił relacje, wie czego chce, czuje się stabilny. No cóż… kończymy. Mierzymy efekt końcowy najlepiej poprzez powrót do ustaleń z 1 sesji i wypełnienie dwóch ostatnich kolumn poniższej tabeli.

Efekty coachingu, skutki coahcingu, coahcinguwpływ

Powyższy artykuł nie wyczerpuje całkowicie tematu o zarządzaniu projektami coachingowymi. Został stworzony przeze mnie dla celów poglądowych. Szerzej (dużo szerzej) o tym temacie mieli okazję usłyszeć studenci dla których prowadziłam ćwiczenia z Zarządzania Projektami Coachingowymi. Specjalnie jednak dla Państwa, niektóre slajdy z tych warsztatów zaprezentowałam powyżej.

 

Autor tekstu: Anna Drabek

Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie tekstu bez zgody autora jest zabronione.

Ilustracje i fotografie: własne, internet m .in. youtube.com, Altimeter Group.

Coaching Wrocław, coach - trener rozwoju, trener osobisty, tani coaching wroclaw, tani coach wroclaw , dobry coach wrocław,