Sprawdź czy nie DE-motywujesz swoich pracowników…

Co zrobić by nie doprowadzić do sytuacji kiedy:

 – nagrodą jest brak kary.

 – pracownik ma podejście „nie ma się po co starać i tak nikt nie zauważa mojej pracy”.

– „nie lubię swojej pracy :/”.

KROK NR 1 Zastanów się: 

– Kiedy ostatnio z nim rozmawiałeś o jego pracy: dzisiaj, wczoraj, tydzień, miesiąc temu?
– Czy wiesz z jakimi trudnościami spotyka się w swojej pracy?
– Co może wg Ciebie realnie zrobić, aby lepiej poradzić sobie z trudnościami?
– Jak Ty możesz mu w tym pomóc?
– Czy Twój pracownik ma możliwość wykonywania codziennie tego co robi (i lubi robić) najlepiej?
– Czy w ciągu ostatnich dwóch tygodni, doceniłeś go za coś? (w końcu nadal dla Ciebie pracuje, coś dla Ciebie jednak robi skutecznie)
– Czy dbasz o dobrą atmosferę w pracy?

Mogłabym zadać jeszcze parę dodatkowych pytań, ale nie będę Cię tu zamęczać 🙂 I broń Boże, nie chcę obniżać czyjejkolwiek samooceny. Manager podobnie jak jego Zespół powinien czuć się silny. Skoro czytasz ten artykuł to znak, że mniej lub bardziej pragniesz rozwijać swoje umiejętności w tym temacie. Brawo!

Portal pracuj.pl (dla którego jestem czasem ekspertem) zebrał odpowiedzi z różnych międzynarodowych badań, w których zapytano respondentów „Co Cię najbardziej motywuje do pracy?” Zauważono, iż niezależnie od kontynentu najczęściej odpowiadamy:

1. PIENIĄDZE

2. DOBRA ATMOSFERA

3. ROZWÓJ

Kolejne miejsca zajmują: bliskość do domu, mała/duża firma, prestiż itp. Mimo iż te pozycje nie znajdują się na podium, też są istotne, szczególnie kiedy brakuje którejś wartości z pierwszych trzech miejsc.

Rozumiem, że pieniędzmi się trudno dzielić, no i te podatki… Nie dla wszystkich dobry jest też system premiowy, ale jeżeli chcesz aby Twój zespół był efektywny, musisz chcieć dbać o dobre wynagrodzenie za ich ciężką pracę, o przyjazną atmosferę i możliwości rozwoju, czyli uczenia się i zdobywania nowych stanowisk.

KROK NR 2

Jeżeli Ty jako menadżer chcesz, by Twój zespół był silny i efektywny, na początek zacznij zmianę od siebie. Oto zbiór 18 zachowań, które Ci w tym pomogą. Jeżeli niektóre z nich już stosujesz, to BRAWO! Odhacz z listy i zabierz się za kolejne – masz już z górki. Ta lista mogłaby być dłuższa, ale jak już opanujesz te 18, to będzie bardzo dobrze.

18 ZACHOWAŃ, KTÓRE POMOGĄ CI BYĆ LEPSZYM MENADŻEREM:

1. Zacznij zauważać sukcesy i porażki pracownika

2. Kiedy pracownik wejdzie do twego biura, oderwij się od pracy i spójrz na niego, aby czuł się ważny, zauważony, przez Ciebie. Oczywiście z pogodną mimiką 🙂

3. Upewnij się, czy Twój pracownik wie czego się od niego oczekuje, czy zna swoje obowiązki (te przypisane do jego stanowiska pracy) ma plan działań, określone zasady, klarowne reguły (odwołanie się do zasad jest zbawienne w konfliktach, „łatwiej zapobiegać niż gasić”).

4. Zadbaj o to, by Twój pracownik miał możliwość wykonywania choćby raz dziennie tego, co lubi robić i w czym jest dobry.

5. Pozwól popełniać nieintencyjne błędy i uczyć się na nich. Pamiętaj, że „aby nauczyć się wygrywać, najpierw musisz nauczyć się przegrywać”. Raczej zapytaj pracownika spokojnie i konstruktywnie: „Czego Cię ta sytuacja nauczyła?” „Co chciałeś osiągnąć tym działaniem?”, „Jak inaczej możesz to osiągnąć?” Zamiast okazywać tylko swoje niezadowolenie. Może idea była słuszna tylko sposób działania zawiódł, albo cokolwiek innego. Mylić się jest rzeczą ludzką, rozwijamy się m.in. ucząc się na własnych błędach.

6. Polub swoich pracowników, każdy ma zestaw mocnych (50%) i słabych stron (50%) i każdy może mieć inny – jeden zestaw będzie Ci bardziej odpowiadał inny mniej. Zastanów się, za co mógłbyś cenić każdego z nich; o wady się nie martwię, te na pewno zauważasz, więc teraz skup się na mocnych stronach, każdy je ma!

7. Kiedy zauważysz pożądane zachowanie lub postawę podejdź, podziękuj, pogratuluj. Zwiększysz szansę na jeszcze większą ilość cennych zachowań pracownika. To jest tzw. metoda Pawłowa, ważne by zauważać pożądane przez nas zachowanie i szybko nagradzać 🙂 Polecam stosować także w związkach 😉

8. Pochwal pracownika od czasu do czasu przy kliencie lub innych pracownikach – i wcale tu nie chodzi o to, że od teraz masz tylko „głaskać” pracowników.

9. Wyciągaj konsekwencje, ale oddziel człowieka od problemu. Jeżeli pracownik popełnił błąd to nie znaczy, że On jako osoba jest beznadziejny, tylko, że nie dopilnował tej konkretnej sprawy. A jeżeli uważasz, że Twój pracownik jest serio beznadziejny, to po co go trzymasz?

10. Dziękuj za ponadprogramowy wkład i dodatkowy wysiłek.

11. Zauważaj profesjonalizm, kreatywność i inicjatywę nawet, jeśli nie przynosi zamierzonych efektów. Pamiętaj, że miał dobre intencje, chciał pomóc, zrobić jak najlepiej, nie zawsze wszystko wychodzi od razu.

12. Serwuj przykrą informację, miedzy dwoma dobrymi. Ten sposób nazywa się „kanapka” np.: „zauważyłem, że wiele pracy włożyłeś w ten projekt, ale w punkcie trzecim jest kilka błędów, musisz to szybko poprawić, wierzę, że sobie z tym poradzisz, jeżeli nie daj znać czy potrzebujesz pomocy”. Tworzycie jeden zespół (którego Ty jesteś kapitanem) i gracie do tej samej bramki, jesteście jedną drużyną piłkarską.

13. Jeśli pracownik ma problem, pytaj jak możesz mu pomóc. Jeżeli ‚coś’ dla członka zespołu jest ważne, to jest ważne, nie kwestionujesz, szukasz rozwiązań.

14. Pytaj o zdanie pracownika, nie podcinaj skrzydeł, wysłuchując pomysłu, a później dodając by i tak zrobił po Twojemu, daj przestrzeń na kreatywność, raczej podchodź do tego tak, że każde rozwiązanie jest czyjeś i powstało w dobrej wierze. Zbierzcie wszystkie pomysły i wybierzcie najlepszy wspólnie.

15. Pokazuj, że masz zaufanie do kompetencji pracownika (jeśli je naprawdę masz).

16. Nigdy nie bagatelizuj jego uwag i pomysłów, które mają na celu usprawnienie pracy. Fabryki Toyoty dzięki uszanowaniu uwag pracowników są teraz jednymi z lepszych fabryk na świecie.

17. Czasami nic nie musisz mówić, wystarczy, że nie będziesz przerywał, wysłuchasz tego co ma do powiedzenia pracownik, tylko po to by poczuł się ważny (zamiast myśleć: „o jeny znowu mi tu marudzi”). To tak jak z żoną, czy ogólnie kobietami – my lubimy być wysłuchane, jeśli nie jesteśmy, mówimy jeszcze więcej i częściej (jeżeli jeszcze nam zależy).

18. Opanuj swoje emocje, szczególnie, jeżeli jesteś cholerykiem i z natury bez ogródek wywalasz kawę na ławę. Wtedy postaraj się nie robić niczego na gorąco, szczególnie gdy masz komuś zwrócić uwagę. Weź przynajmniej kilka głębokich oddechów i spokojnych wydechów. Policz do 10, ale nie odliczaj do 10 :-). Jeśli nie uda Ci się opanować emocji, to gdy one opadną, wróć do rozmowy i powiedz np. „ogólnie projekt jest dobrze wykonany, tylko ten punkt trzeci mnie rozdrażnił”. Przypomnij sobie punkty nr 9 i 12 w tym artykule.

KROK NR 3 

PRAKTYKA Proponuję Ci wybrać 3 z pośród wypisanych powyżej umiejętności i skupić się na pracy nad nimi, później poszerzaj swoje umiejętności o kolejne, a Twoja satysfakcja z bycia dobrym szefem będzie szybko wzrastać.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
× Jestem na WhatsApp